هفته مازندران| شیفتگی مردمان علوی تبار مازندران به اهل بیت طاهرین
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۷۸۲۹۸
گروه استانها - عشق و ارادت آنان به خاندان اهلبیت طاهرین همواره در تمام طول تاریخ وجود داشته و وجود بقاع متبرکه و امامزادگان، نمونه بارزی از ارادت قلبی و ارادی مردم این پهنه سبز به نوادگان پیامبر بوده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، مازندران سرزمینی سرشار از حماسههای تاریخی، اساطیری، آئینها و سنتهایی ناب بوده که در کنار مواهب الهی، ویژگیهای خاصی به این استان بخشیده و شوق مرور تاریخ این دیار را در همگان بوجود آورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مردمان دیار علویان همواره نقش پررنگی در وقایع مهم داشتهاند. عشق و ارادت آنان به خاندان اهلبیت طاهرین همواره در تمام طول تاریخ وجود داشته و وجود بقاع متبرکه و امامزادگان، نمونه بارزی از ارادت قلبی و ارادی مردم این پهنه سبز به نوادگان پیامبر بوده است. عشقی که باعث شده نخستین حکومت علوی شیعی در ایران به خواست و اراده مردم مازندران پایهریزی شود و هنوز بعد قرنها با ثبات ماند.
قرنها پیش در 14 آبان سال 243 شمسی مصادف با عید سعید فطر 250 هجری قمری، مردم مازندران با حسنبنزید علوی، یکی از نوادگان امام حسنمجتبی (ع)، بیعت کرده و نخستین حکومت علوی شیعی را تاسیس کردند. واقعه مهم تاریخی که به خواست و اراده قلبی مردم این سرزمین بوده و هیچگونه جَبری در کار نبوده است. از این رو مازندران را دیار علویان مینامند.
دیار مردمانی که شیفتگی به خاندان پیامبر و اقتدا به مولا علی (ع )در خونشان نهادینه شده و این تعصب ذاتی یکی از مهمترین وقایع تاریخی در تاریخ تشیع و ایران را رقم زده است. در اواخر دهه هشتاد بود که با تلاش شورای فرهنگ عمومی مازندران و چند تن از پژوهشگران حوزه بومی و محلی، 14 آبان ماه به عنوان روز ملی مازندران در تقویم ثبت شد و از این روز به عنوان آغازگر هفته مازندران نیز یاد میشود.
برنامههای هفته " مازندران " به صورت مجازی در استان برگزار میشودبه بهانه آغاز سال تبری مازندران؛ برپایی سنت دیرینه "شب سیزده شو " سوادکوهیهاسرور و شادمانی مردم مازندران در روز میلاد نبی مکرم اسلام + تصاویرفریده یوسفی زیرآبی یکی از پژوهشگرانی که در ثبت این روز بهعنوان روز ملی مازندران نقش موثری داشته است در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: ریشه برپایی حکومت شیعی بدین صورت بوده که در دوره تاریخی، مردم مازندران که از کارگزاران حکومت طاهریان به تنگ آمده بودند، تصمیم گرفتند برای رهایی از آن وضعیت و نجات خود به محمدبن ابراهیم علوی مراجعه کنند.مردم از او درخواست کردند حکومت علوی تشکیل دهد و آنان را از قید طاهریان نجات دهد.او در پاسخ به مردم گفت که از پس این امر مهم برنمیآیم و دامادم حسنبنزید که در ری است میتواند شما را یاری دهد.
این پژوهشگر حوزه بومی و محلی گفت: حسنبنزید به دعوت مردم تبرستان به منطقه آمد و در جایی به نام دشت کجور، تبرستانیها با وی بدعت کردند.این شخص به همراه یارانش به نواحی کوهستانی کجور رفتند و پس از اقامه نماز عید فطر از کوه پایین آمدند.
وی ادامه داد: زیدیان آمل، ساری و گرگان و سایر شهرهای مازندران را به حکومت خود در آورند و نوزده سال در مازندران حکومت کردند.
این نویسنده و شاعر که در ثبت این روز در تقویم نقش داشته است درمورد چگونگی ثبت این روز، خاطرنشان کرد: سال 85 یا 86 بود که دعوتنامهای از سوی شورای فرهنگ عمومی استان به بنده و آقایان سیروس مهدوی و حسین اسلامی ارسال شد به منظور انتخاب روز مازندران و تصویب آن در تقویم کشور. جلسات زیادی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و همه روزهای مهم تاریخی، ملی و مذهبی را مرور کردیم.
ناشر انتشارات شلفین ادامه داد: در نهایت به روز 14 آبان 243 هجری شمسی مصادف با 25 رمضان 250 قمری رسیدیم.این تاریخ مصادف بود با برپایی اولین حکومت شیعی در غرب مازندران توسط حسنبنزید علوی.پس از بحث و گفتوگو فراوان برای تطبیق تاریخ، نفر چهارم یعنی آقای نصرالله هومند، اندیشمند منجم از غرب استان به گروه اضافه شد و از آن تاریخ این روز به روز مازندران معروف شد.
این زبانشناس با بیان اینکه روز مازندران به عنوان هفته فرهنگی استان تبدیل شده است، گفت: این روز به عنوان هفته فرهنگی استان تبدیل شده و کارشناسان این حوزه هرسال با حضور در مدارس و دانشگاهها و مراکز فرهنگی ضمن ارائه فرهنگ،هنر و تمدن این مرز و بوم، در راستای تقویت آموزش زبان و فرهنگ عمومی نیز تلاش میکنند.اما امسال باتوجه به شرایط بهداشتی جامعه، در فضای مجازی به رسالت فرهنگی خویش عمل میکنند.
یوسفی، نقش خانوادهها در انتقال فرهنگ بومی را بسیار مهم برشمرد و بیان کرد: آنچه که مهم است، نقش خانوادهها در انتقال فرهنگ بومی بسیار مهم بوده و امیدوارم باتوجه به تعطیلی مدارس پدران و مادران، فرزندانشان را به سمت یادگیری و حفظ و حراست داشتههای فرهنگی سوق دهند.
تاریخ کهن دیار علویان،جلوههای ویژهای از فرهنگ غنی مردمان آن دارد. گذشتگانی که در تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین حماسه های نابی خلق کرده و درس ولایتپذیری به همگان دادهاند. دیار علویان نامش را مدیون مردمان پاک سرشت و حق طلبی است که همواره پیشگام خلق حماسه و رشادتهای ماندگار بودهاند. جای جای این سرزمین بوی ناب اصالت میدهد. اصالتی که ریشه در خون دلیرمردان و شیرزنان دوانیده است.
هفته مازندران یادآور میراث ماندگاری است که امروز به ما رسیده و آنچه در این بین مهم هست پاسداشت روزها و آئینهای غنی و کهن مازندران در جامعه کنونی به منظور حفظ و زنده نگه داشتن بخشهای مهم تاریخ این سرزمین است.
گزارش از معظمه نقی پور
انتهای پیام/ 681/ ت
منبع: تسنیم
کلیدواژه: مردم مازندران دیار علویان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۸۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
اخباری در شبکههای اجتماعی و برخی رسانهها از ساعاتی قبل با رویکردهای مختلف در حال انتشار گسترده است و نشان میدهد که مردم شهرستان «درایم» در بدخشان علیه نیروهای طالبان اعتراض کردهاند. - اخبار بین الملل -
به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، منابع محلی، بیانیهها، بررسی اخبار و ویدئوهای منتشر شده در سایتها و شبکههای اجتماعی این روایت را تقویت میکند که نیروهای طالبان در روستای «قرلق» شهرستان درایم ولایت بدخشان بر سر تخریب مزارع با تعدادی از مردم محلی درگیر شدهاند و در نتیجه یک کشاورز نیز کشته میشود.
ماجرای مبارزه حکومت طالبان با کشت و تولید مواد مخدر در ولایتهای افغانستان درحالی ادامه دارد که مقاومت کشاورزان نیز با گذشت زمان و نبود کشت جایگزین افزایش یافته است اما در ماههای اخیر برخی رسانههای غربی نیز به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند تا نقش سیاهنمایی را بیش از گذشته برجسته کنند.
از سوی دیگر برخی رسانهها با انتشار اخباری اعلام کردهاند تظاهرات مردمی در بدخشان به دلیل ورود نیروهای طالبان به حریم شخصی بوده و حریم خانوادهها نیز رعایت نشده است.
بر اساس بیانیه فرماندهی پلیس بدخشان به نظر میرسد که وضعیت به حالت عادی بازگشته است.
خاطرنشان می شود که سال گذشته نیز در بدخشان بر سر تخریب مزارع خشخاش درگیری صورت گرفت و گفته شد چهار نفر کشته و یا زخمی شدند اما گزارشی از تعرض به حریم شخصی و خانوادگی منتشر نشد.
عدم تعهد نسبت به کشت جایگزین
به نظر میرسد حساسیت کشاورزان مزارع خشخاش به این دلیل افزایش یافته است که برای کشت جایگزین کاری انجام نشده و با توجه به مشکلات اقتصادی افغانستان، آنها به نوعی مجبور به ادامه این روند هستند.
«پینو آلارچی» رئیس اجرایی پیشین دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل اسفندماه گذشته با اشاره به عدم کمکهای لازم در زمینه کشت جایگزین، اعتراف کرد؛ وظیفه جامعه جهانی است که برای کشت جایگزین مواد مخدر با افغانستان همکاری کند.
با نگاهی به این قبیل اظهارات مقامات مختلف غربی و نهادهای بینالمللی، بهخوبی میتوان دریافت که جامعه جهانی با وجود قولهای مکرر، کمکی به کشت جایگزین خشخاش در افغانستان نکردهاند. این در حالی است که اقتصاد مبتنی بر کشاورزی افغانستان به دلایل مختلف از جمله تحریمهای آمریکا با مشکل مواجه است و این نارضایتی عمومی در مناطقی که ناچار از کشت هستند را افزایش میدهد.
حکومت کابل و مردم هوشیار باشند
با این حال، در ادامه چند نکته قابل ذکر است؛ نخست این که کشتن مردم عادی قابل توجیه نیست و حکومت طالبان باید نظارت بیشتری بر نیروهای خود داشته باشد.
البته پیش از این بارها مقامات ارشد کابل از جمله در این اواخر «سراج الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان نیز تاکید کردند که نیروهای حکومتی نباید با مردم بدرفتاری کنند و موجب رنج مردم شوند.
پاشنه آشیل حکومتهای کابل در جامعه سنتی و مذهبی افغانستان بیشتر مسائل مربوط به قومیت، زبان، زنان و خانواده بوده است و هیچگاه مردم این کشور، توهین به چنین مسائلی را برنتابیدهاند و همواره برای این حکومتها در طی زمان فرجام نامبارکی را رقم زدهاند.
به هر حال، موضوع اعتراض به تخریب مزارع خشخاش از سوی کشاورزان، موضوع جدیدی نیست اما برخی به نظر میرسد به دنبال فتنه هستند تا ماهی مقصود خود را صید کنند و باید در شرایط کنونی هم حاکمیت افغانستان و هم مردم بیش از گذشته هشیار باشند تا این کشور در بحران عمیقتر از گذشته فرو نرود.
انتقاد طالبان از عدم همکاری نهادهای بینالمللی برای کشت جایگزین خشخاشضرورت حمایت از کشت جایگزین خشخاش در افغانستانسیگار: افغانستان نیازمند سرمایهگذاری در کشت جایگزین استانتهای پیام/.